Warsztaty z grafiki 2D/3D
W ramach projektu " Cyfrowa szkoła innowacją w nauczaniu" w roku szkolnym 2021/2022 mieliśmy okazję uruchomić pracownie druku 3D. Uczniowie zapoznali się z podstawami projektowania 2D oraz 3D.
Na zajęciach dodatkowych uczniowie mieli okazję zapoznać się z projektowaniem grafiki cyfrowej przy pomocy profesjonalnego tabletu graficznego, którego prace mogli zobaczyć na ekranie tablicy interaktywnej. W ciągu kilku zajęć przedstawiono działanie od momentu jego uruchomienia aż po połączenie z komputerem. Zaprezentowano dostępne oprogramowanie i wyjaśniono działanie poszczególnych programów.
Uczniowie mieli przyjemność zapoznania się ze stylami artystycznymi oraz technikami tworzenia grafiki takiej jak: obrazki koncepcyjne, szkice oraz wizualizacje. Każdy z uczniów po zapoznaniu się z zasadami działania tabletu miał możliwość chwycić piórko i przetestować jego działanie. Następnie rozmawialiśmy na temat ulubionych bajek, kreskówek, animacji i komiksów.
Równolegle do zajęć z grafiki cyfrowej odbywały się dodatkowe lekcje z projektowania oraz drukowania w trójwymiarze.
Głównym celem tych zajęć było zaznajomienie uczniów z podstawami projektowania na komputerze. Uczestnicy zapoznali się dostępnymi programami umożliwiającymi prace z trójwymiarowymi obiektami. W dalszej kolejności przedstawiono podstawy działania trójwymiarowej grafiki na komputerze. Oprócz zapoznania się z teorią uczniowie zobaczyli rozwój tej technologii w przeciągu ostatnich lat a także dostrzegli możliwości wykorzystania jej przez liderów na rynku cyfrowym, z branży filmowej, gier komputerowych czy producentów muzyki z gatunku pop oraz rap. Te dodatkowe zajęcia informatyczne poza zaprezentowaniem teorii miały na celu nabycie przez nich podstawowych umiejętności projektowania oraz przedstawienia projektu w postaci prostej wizualizacji.
W trakcie kilkugodzinnych zajęć lekcyjnych przeprowadzono warsztaty z programu "Blender3D" w którym to uczniowie mieli możliwość zaprojektowania breloczka do kluczy ze swoim imieniem i nazwiskiem. W celu wdrożenia w szkole technologii druku3D poza zaznajomieniem się z zasadami praktycznymi oraz zastosowaniem projektowania mogli zobaczyć prace drukarek 3d znajdujących się w sali informatycznej.
Pierwszy projekt z francuskiej inicjatywy "InMoov" polegał na budowie androida ludzkich rozmiarów.
Uczniowie mogli obserwować oraz pomagać przy składaniu wydrukowanych elementów.
Drugi projekt poległ na wydruku breloków do kluczy z imieniem oraz nazwiskiem każdego uczestnika zajęć dodatkowych, aby po zakończeniu każdy uczeń mógł wynieść z lekcji coś więcej niż wiedzę i umiejętności, mianowicie drobny upominek w postaci wydrukowanego breloczka do kluczy.
Warsztaty zakończyły się pomyślnie. Udało się przeprowadzić wszystkie zaplanowane lekcje a uczniowie na zakończenie roku szkolnego odebrali swoje wydrukowane breloczki.